La Casica - Argelaguer

Publicat el dia 04 gener de 2017

Ja fa uns quants anys que l'Ernest i jo, juntament amb dues parelles amigues, en Joan, la Marta, en Josep i l'Antònia, vàrem decidir anar a passar una nit en una casa rural, cosa que avui dia està molt de moda. Vam iniciar així una tradició que ens portaria a visitar altres cases rurals.

Quan sento el nom d’aquest poble, el que realment recordo és a un gran personatge.

Doncs bé, en aquesta primera sortida vàrem escollir anar a La Casica, situada en el bonic poble d'Argelaguer, a la comarca de la Garrotxa, província de Girona. Aquest poble està situat a la confluència del riu Llierca i el Fluvià. Pel nord limita amb els termes d'Oix, Tortellà i Sales de Llierca; pel sud i l'est, amb Sant Ferriol; a l'oest, amb el terme de Sant Jaume de Llierca. Està dividit en dos nuclis: un s’estén al voltant de l'església parroquial de Santa Maria i Sant Damas, d'origen romànic; l'altre correspon al carrer Major, format per dues rengleres de cases situades a banda i banda de la carretera nacional.

Quan sento el nom d’aquest poble, el que realment recordo és a un gran  personatge conegut amb el sobrenom de Garrell o el Tarzan d’Argelaguer, en Josep Pujiula. Un home que no va deixar mai de jugar, construint tota una ciutat on no vivia ningú, fent cabanes integrades a la perfecció amb el seu entorn, aixecant un món fantàstic amb les seves mans, tot un laberint màgic a on centenars de persones anaven a passar-hi hores contemplant el seu particular encant. Uns quants depredadors li van fer tirar tota la seva obra a terra un cop i un altre, però ell mai defallia! Ara, un cop mort, li fan homenatges i en gaudeixen, dient que la seva obra pertany a l'anomenat art brut.

La casa rural La Casica és una casa de pagès aïllada del nucli urbà, situada al pla de Tapioles i envoltada de boscos frondosos i camps de cultius. S’hi poden trobar gran varietat de plantes i animals de la mateixa casa, com les vaques, els xais, els cavalls... Té una vista excel·lent sobre els Pirineus i és a cinc minuts de la zona volcànica de la Garrotxa. La casa és correcta, d’un estil rústic i amb una decoració cuidada, envoltada d'un bonic paisatge i tranquil·litat. Tots els productes són de la mateixa granja i la seva propietària, la senyora Josefina, és una persona atenta i disposada a tot, amb la mà trencada a l'hora de cuinar. El dia que ens vàrem allotjar ens vam trobar amb la sorpresa que havien celebrat l'aniversari d'una senyora i el sopar va ser especialment generós i ben cuinat. L'esmorzar també va estar molt bé, amb pa torrat sucat amb tomàquet, embotits, formatges, melmelades fetes seves i fruites. Abans de marxar vam anar a donar un tomb per veure la granja i els seus animalons. Així, la nostra primera experiència en el món rural va donar un bon resultat, i vam acabar amb ganes de repetir i realitzar noves sortides i descobrir noves cases rurals.